You are here: Home // Siker // Téged már harapott meg zombi? (avagy miért hullanak a kisvállalkozók)

Téged már harapott meg zombi? (avagy miért hullanak a kisvállalkozók)

A napokban végignéztem két és fél évadot az AMC Walking Dead sorozatából angol nyelvgyakorlás címszóval. 🙂 Arra lettem figyelmes, hogy a zombis filmekben pontosan lemodellezik azt, ami a gazdasági válság hatására történik a kisvállalkozásokkal szerte a világban, de legfőképp nálunk Magyarországon…

Először keressük meg a megfelelő analógiákat, aztán elemezzük ki azokat a hibákat, amiket minden világvége filmben elkövetnek a szereplők. Végül pedig találjunk ki egy működőképes nyerő stratégiát túlélőinknek.

Példánkban a magányosan vagy kis csapatokban bujkáló túlélők az egyéni vállalkozók és mikróvállalatok. A szerteszét kóborló zombik pedig a 2008-as gazdasági válság hatására ellenségessé vált piaci környezet.

A zombifilmek úgy kezdődnek, hogy mindenki éli gondtalanul az életét és csinálja a megszokott tevékenységét. Aztán egyszer csak arra ébred, hogy a világ gyökeresen megváltozott. A szomszéd akivel együtt grilleztél a hétvégén, most hörögve próbál téged is megenni. Pedig annyira azért nem vagytok belsőséges viszonyban…

Ilyenkor az túlélés első szűrője az új szabályokhoz való adoptáció sebessége. Minél gyorsabban fel kell ismerni az új játékszabályokat és alkalmazkodni hozzájuk. Amikor a világ ilyen nagyot és ilyen gyorsan változik, akkor nem lehet lacafacázni. Aki tétovázik az a saját sírját ássa. Ezért is olyan magas a „halálozási arány” a katasztrófahelyzetek elején. A természet gyorsan kirostálja azokat akiket a civilizáció cukormáza életben tartott valamely súlyos (testi, ideológiai vagy tudásbeli) hiányosságuk ellenére.

2008-ban vége lett az addig ismert világnak. Megszűnt az olcsó hitel és kezdtek sorban „elhullni” az üzleti partnerek. Aki még talpon volt, arról sem lehetett tudni, hogy „megfertőződött-e” már és csak titkolja vagy pedig tényleg jól van. Egy ilyen Trójai Faló iszonyatos veszélyt jelent mindenkire, aki kapcsolatba kerül vele, mert bármikor bedőlések újabb hullámát indíthatja el. A bizalom ritka értékes kinccsé vált…

Ilyen „világvége helyzetekben” a sokk villámgyors kiheverése után az első lépés a „tápolás”. Ez minden szerepjátékos által jól ismert a fogalom. Gyakorlatilag arról szól, hogy szedj össze mindent, ami nincs lebetonozva, befér a hátizsákodba és a leghalványabb esély van arra, hogy bármikor szükséged lehet rá. Nem más ez, mint erőforrás felhalmozás. A cégeknek is ezt kellett volna tenniük 2008-ban. Begyűjteni a kintlévőségeiket és a nehezen beszerezhető alapanyagokból, alkatrészekből készletezni, hogy egy beszállító esetleges kiesése ne rántsa magával a mi cégünket is.

A zombis filmek ezután már átmennek egyfajta ész nélküli menekülésbe, amit a készletek megszerzése és némi lövöldözés színesít. Néha hőseink eljutnak odáig, hogy valahol elbarikádozzák magukat és foggal-körömmel küzdenek ezen utolsó talpalatnyi menedékért. De ez óriási hiba! Mennyire ésszerű bezárni magunkat Amerika kellős közepén kb. 300 millió zombi közé? A világon nincs annyi lőszer, hogy ebből jól jöjjön ki az ember. Ez nem stratégia. Ez nem a jövőről szól, hanem csak a vég elnyújtásáról és az egyik napról a másikra való túlélésről. Ez pedig az elejétől fogva magában hordozza a biztos bukás bekövetkezését…

Ezt csinálja a cégek többsége is a válság kitörése óta. Nem fejlesztenek, nem ésszerűsítenek, nem hirdetnek eleget. Igazából csak a túlélésre játszanak. Próbálnak reagálni az újabb és újabb problémákra. Adótörvény módosítás jobbról (idén már a 4.), valuta árfolyamok elszabadulása balról. Az egyszeri vállalkozó csak kapkodja a fejét, mint vasorrú bába a mágnesviharban. Ha mindig csak reagálsz és követni próbálod az eseményeket, akkor előbb-utóbb lépést tévesztesz és hibázol…

Még a legnagyobb puskából is kifogy egyszer a lőszer. Ilyen szituációban modern tűzfegyverekre alapozni a túlélést nem jelent túl nagy előrelátást. A gyártókapacitás örökre megszűnt csak a már meglévő készleteket élik fel a túlélők. Ezzel pedig egy eleve felülről korlátos rendszerbe kényszerítik magukat túlélő vállalkozóink. Megszokott emberi magatartás (ezt csináljuk nagyban a kőolaj, urán, stb készletekkel is), de attól, hogy megszokott még nem túl bölcs. A te céged hány idejét múlt eszközt használ? Mi az ami a vállalkozásod működésében még mindig a 2008-ban elmúlt világ sajátosságait őrzi?

Egy igaz ember nem sodródik az árral, hanem kijelöli a helyét a világban. Nem menekül, nem bujkál, hanem megváltoztatja a körülményeket, ha azok nem kedveznek neki. Zombi invázió idején érdemes keresni egy jókora szigetet lehetőleg kilométerekre bármiféle szárazföldtől. A klasszikus élőhalottak nem tudnak úszni és a nagy távolság miatt nem is érzékelnék a kis csapatot. Hogy mekkora legyen a sziget? Amekkorát a csapat meg tud tisztítani az ellenőrzése alatt tud tartani valamint elegendő élelmet lehet rajta találni/termelni. Ha tudsz és mersz nagyot álmodni, akár lehet akkora is, mint Madeira vagy az Azori-szigetek szigetek. Kiváló klíma, messze van mindentől és 1-2 év alatt teljesen megtisztítható. Akik nem szeretnek annyit hajózni, azok találnak elég szigetet a Földközi tengeren is. Erről a szigetről aztán el lehet kezdeni a civilizáció újraépítését…

Ugyanígy kell eljárnia egy fejlődni vágyó cégnek is. Keresni vagy csinálni kell egy megfelelő méretű piaci rést, ahol nincs konkurencia vagy olyan, akin könnyű felülkerekedni és így ezen a területen mi leszünk a piacvezetők. Aztán ezen a réspiacon anyagilag és hírnévben is megerősödve, meg tudunk hódítani új területeket. Új területeket, új piacokat szerte a világban. Egy globális gazdaságban élünk, miért zárnánk a cégünket és magunkat határok közé?

Ismeritek a régi Dakota mondást: „A világ elég nagy ahhoz, hogy valahol mindig süssön a nap!”

Vállalkozók, merjetek vállalkozni!

Elric Freeman
www.teljessegforrasa.hu

Written by Elric Freeman

A siker nem a kevesek kiváltsága, még ha sokszor úgy is tűnik. Tanulható, és én azt tűztem ki célomul, hogy minél több embernek segítsek a cikkeim, tanfolyamaim, személyes konzultációk által.

Tags: , , , , ,

Te mit gondolsz?

Copyright © 2009 Teljesség Forrása. All rights reserved.
Designed by Theme Junkie. Powered by WordPress.